Digitale inhaalslag in aantocht

De online verkoop van food blijft vooralsnog achter bij andere branches. Maar een omslag is slechts een kwestie van tijd, meent Jean-Marc Dagevos van FoodDelta Zeeland deelnemer 4Food Software. Vakblad Voedingsindustrie sprak met hem over digitale ontwikkelingen in de foodbranche, ‘specialist delivery’ en jeukende handen.

Consumenten lijken nog niet warm te lopen voor het doen van online boodschappen. In 2016 steeg de online verkoop van food weliswaar licht naar 2,1% ten opzichte van 1,2% in 2015, maar in vergelijking met andere sectoren (zoals witgoed en kleding) is het aandeel dat online verkocht wordt, laag. “Offline verkoop is momenteel nog de grote speler,” vertelt Jean-Marc Dagevos. “Het supermarktbezoek is een ingebakken ritueel waar consumenten maar lastig afstand van doen. Hun systeem is nog niet ingesteld op online boodschappen doen. Terwijl we op jaarbasis meer tijd kwijt zijn aan supermarktbezoek dan aan welke andere aankopen dan ook.”

Knuppel in het hoenderhok

Online heeft de foodmarkt dus (nog) niet ontwricht volgens Dagevos. Maar, voegt hij er meteen aan toe, “dat laat niet lang meer op zich wachten.” Recente ontwikkelingen hebben de foodbranche op scherp gezet. Zo gooide Amazon onlangs een knuppel in het hoenderhok met de overname van Whole Foods. Dat zal op termijn tot stevige concurrentie leiden in de Nederlandse supermarktwereld, denkt Dagevos. Een ander voorbeeld is de komst van de maaltijdboxen, die duidelijk invloed uitoefenen op de online foodmarkt. Verschillende supermarktketens bieden inmiddels ook een maaltijdbox aan, of zijn bezig er een te ontwikkelen. Ook noemt Dagevos de komst van Picnic, een online supermarkt die met een beperkt assortiment vooral concurreert op prijs. En ook de lancering van Beerwulf wordt met grote belangstelling gevolgd in de foodbranche. Beerwulf is een online marktplaats waar (kleine) brouwers van speciaalbier en geïnteresseerden elkaar kunnen vinden. Een slim concept, vindt Dagevos: “De mensen achter deze start-up koppelen de trend van thuis bier brouwen aan de groeiende vraag naar speciaalbier. Zo spelen ze in op wat er leeft in de markt en bouwen ze tegelijkertijd een database op met klantprofielen.”

Voor het hele artikel klik hier

bron: www.vakbladvoedingsindustrie.nl