Dutch Agri Food Week 2018 – ‘Wat eten we nu en in 2050?’

Van 5 tot en met 13 oktober is er een speciale Zeeuwse editie van de landelijke Dutch Agri Food Week.

Volgens medeorganisator Ronald de Vos van FoodDelta Zeeland, de koepel van voedseltelend en – verwerkend Zeeland, is één van de trends de behoefte aan meer transparantie ,,Als teler, producent en verwerker is het belangrijk dat je naast een goed product ook met een goed, eerlijk verhaal komt.” Tijdens de Agri Food Week staan voedsel, innovatie en productie in de schijnwerpers. Tuinders, boeren, vissers, onderzoekers, start-ups, ondernemers uit de toeleverende en verwerkende industrie, retail en overheid laten zien hoe zij werken aan veilig en gezond voedsel voor vandaag en morgen. ,,Bij restaurant De Oesterij in Yerseke krijgen bezoekers bijvoorbeeld een gezond Zeeuws koekje bij de koffie. Dat is ontstaan uit een samenwerking tussen Foodlab Zeeland en de partners van het Agro Food Centrum.” Aanjager van de week is FoodDelta Zeeland, het platform dat werkt aan vernieuwing van de Zeeuwse agro- en aqua-foodsector. Om zoveel mogelijk partijen te doordringen van het belang van een duurzame voedselketen, zijn in heel de provincie bijna dagelijks activiteiten. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat trapt vrijdag 5 oktober af tijdens een mini-symposium bij De Oesterij in Yerseke. Daar nemen sprekers uit de retail-, veredelings- en de financiële sector het publiek mee in de wereld van morgen. Diezelfde dag kunnen bezoekers bij restaurant Puur a la Carte in Middelburg aanschuiven voor een diner bereid uit Zeeuwse producten. Ook de rest van de week is het Zeeuws dat de klok slaat. In Yerseke start zaterdag 6 oktober een Mosseltour en maandag 8 oktober krijgen bezoekers bij de Rusthoeve in Colijnsplaat uitleg over gewassen van de toekomst.

Blockchain
Wilfred van Elzakker, directeur van Agrimarkt, gaat donderdag 11 oktober bij Dockwize (voorheen Dok41) in Vlissingen in op nieuwe technieken, zoals blockchain. Albert Heijn gebruikt die al om de productieketen van sinaasappelsap transparanter te maken via QRcodes die de klant scant. ,,Ondernemers moeten kijken hoe ze transparant, duurzaam en efficiënter kunnen produceren. Terwijl bij de consument het bewustzijn moet groeien dat we onze verwachtingen moeten bijstellen. Dat we niet alles in de hand hebben, zoals in extreem lange periodes van droogte.”

Bron: PZC / Ondernemer, 2 oktober 2018