JOIN
THE FUTURE
OF FOOD

Workshop Generatiebrillen: de kracht van perspectieven

Toegevoegd op: 27 september 2024

Blog geschreven door Christel Jansen

Workshop Generatiebrillen: de kracht van perspectieven

Bij Food Delta Zeeland zetten we ons in voor zinvol en uitdagend werk in de voedselketen, waar modern werkgeverschap met betekenis centraal staat. Tijdens onze recente workshop ‘Generatiebrillen’ gingen we dieper in op een belangrijk onderwerp: de generatieverschillen op de werkvloer en hoe we kunnen kijken vanuit het perspectief van die verschillende generaties.

Met vier (soms vijf) generaties actief in de foodsector zitten er verschillen in werkstijlen, communicatie en verwachtingen. Deelnemers van de workshop Generatiebrillen leerden hoe ze door de ‘bril’ van een andere generatie, naar hun collega’s, kunnen kijken om zo meer begrip te krijgen voor de verschillen in werkwijze en verwachtingen.

Tijdens de workshop werd opnieuw bewezen dat hokjesdenken niet de manier is. Maar dat kaders een manier zijn om het inleven in een ander makkelijker te maken. De insteek van de workshop is niet ‘hoe pas ik mensen in hokjes?’ maar het is ‘hoe kan ik vanuit het perspectief van een ander leren kijken?’.

Verbinding is de sleutel

Wat duidelijk naar voren kwam, is dat verbinding zoeken tussen generaties essentieel is. Waar oudere generaties (over het algemeen) vaak vasthouden aan beproefde methoden, zoeken jongere generaties (over het algemeen) juist naar flexibiliteit en innovatie. Het belangrijkste is niet de verschillen zelf, maar hoe we die verschillen kunnen gebruiken om elkaar aan te vullen. Open communicatie en begrip voor elkaars perspectieven zorgen voor minder frustratie en meer plezier op de werkvloer. En dat plezier draagt weer bij aan je duurzame inzetbaarheid.

De inzichten en uitdagingen

Tijdens de workshop leerden we over de verschillende behoeften op de werkvloer. Een kleine greep van die behoefte: Babyboomers willen meer begrip voor hun levensfase, terwijl generatie X graag een concreet ontwikkelplan wil om de laatste fase van hun carrière vorm te geven. De pragmatische generatie zoekt vooral verbinding tussen generaties, en generatie Y wil meer invloed om creativiteit in te zetten, met begeleiding bij het nemen van initiatief.

De opgedane kennis hebben we direct ingezet tijdens het uitspelen van verschillende scenario’s. De deelnemers moesten kiezen welk onderwerp en welke generatie ze wilde spelen. Een bijpassende bril werd opgezet en het, letterlijk, kijken door de bril van een ander kon beginnen.

We merkten dan de sleutel tot een harmonieuze werkplek ligt in het gesprek. In een open dialoog. Het leren begrijpen van elkaars achtergrond en perspectieven zorgen ervoor dat er niet alleen productiever gewerkt wordt, maar ook met meer plezier. Door bewust de verbinding op te zoeken, ontstaat een werkomgeving waarin alle generaties zich gehoord en gewaardeerd voelen.

Wat kun je morgen doen?

Er is geen vaste route voor generatiemanagement, maar sommige concrete acties helpen wel. Denk aan persoonlijke ontwikkelplannen, mentorprogramma’s, of simpelweg het samenbrengen van teamleden van verschillende leeftijden. Help die miscommunicatie te voorkomen.

Wat nu?

Wil je meer weten over onze workshops of de resultaten van de sessie ‘Generatiebrillen’? Neem dan contact met ons op of schrijf je in voor een van onze toekomstige sessies. Samen bouwen we aan een toekomstbestendige, duurzame en meer verbonden werkvloer in de foodsector.

Terug naar overzicht

Meer nieuws

FoodDelta Zeeland wenst u fijne feestdagen!

Volgend jaar bouwen we samen met ons netwerk verder aan een toekomstbestendige Zeeuwse foodsector.

Lees meer

FDZM. hét magazine van de foodsector in Zeeland

In december heeft FoodDelta Zeeland met trots de 5e editie van het FDZM-magazine uitgebracht. Dit magazine, dat een onmisbare bron van informatie is voor iedereen…

Lees meer

EIWITRIJKE pannenkoeken

Het biologisch-dynamisch landbouwbedrijf Loverendale heeft de afgelopen jaren het project ‘Eiwitketens met toegevoegde waarde voor mens en natuur’ uitgevoerd. Loverendale is deelnemer aan het FoodDelta…

Lees meer